Ape-hankkeen tavoitteet ja toimenpiteiden tulokset

Hankkeen tausta ja tarve

  • Työhön, ammatteihin, oppimiseen, työskentelymenetelmiin, taitoihin ja teknologioihin liittyvät muutokset.
  • Lyhyen aikavälin muutokset (2020) ja keskipitkän aikavälin muutokset (2030)
  • Ammatillisen koulutuksen muutokset 2014 ja 2015
  • Resurssien kaventuminen.
  • Tutkintouudistus: opetussuunnitelmaan ja opetuksen toteuttamiseen liittyvät muutokset (osaamispisteet —> opintojen rakenne).
  • Työelämämuutos —> joustava ura, elinikäinen oppimien, teknologian kaikkiallistuminen (ubiikki).

Myös itäsuomalainen koulutuksen kenttä on edellä mainituista syistä haastettu, ja nyt se tarvitsee nopeasti ja faktoihin perustuen tietoa siitä, mitä osaamista ja millaisia valmiuksia tulevaisuuden työelämä edellyttää?

Ennakointityön (toimenpiteiden toteutuksen: työpajojen, opiskelijakyselyn, oppimisympäristön analyysin ja työpajatyöskentelyn yhteenvedon) tavoitteet

Päätavoite on toteuttaa alueella koulutus- ja osaamistarpeiden ennakointityö, joka tunnistaa, mitä osaamista ja millaisia valmiuksia tulevaisuuden työelämä edellyttää.

  • Tunnistaa, mitä osaamista ja millaisia valmiuksia tulevaisuuden työelämään siirtyvältä nuorelta edellytetään
  • Tunnistaa, millaisia oppijoita tulevaisuuden nuoret osaajat ovat,
  • Tunnistaa koulutuksen vallitseva pedagogiikka suhteessa digiajan tavoitteisiin sekä opetushenkilöstön osaamisen vahvuudet suhteessa tulevaisuuden työelämätarpeisiin,
  • Tunnistaa nykyisten oppimisympäristöjen suhde tulevaisuuden työelämän toimintaympäristöihin.

Hankkeen tavoitteena on myös laatia ennakointityön pohjalta yhteenveto, joka osoittaa tulevaisuuden työelämän tarpeisiin: ”Ammatillisen opettajan uuden pedagogiikan suuntaviivat”.

rakenne

Hankeratkaisu

Hanke osallistuu eteläsavolaiseen ennakointityöhön uudesta näkökulmasta
Ennakointi hyödyntää työskentelymenetelmää, joka joukkoistaa tulevaisuuden osaamistarpeiden arvioimisen niille tahoille, joiden vastuulla näihin tarpeisiin vastaaminen on (toteuttajat), sitouttaa osallistujat muutokseen oivalluttamalla (kollektiivinen innovointi/oppiminen), kiinnittämällä muutoksen jokaisien toimijan omaan kompetenssisiin ja sen kehittämiseen osana suurta työnteon murrosta (oma osaaminen, oman osaamisen kehittäminen suhteessa digiajan odotuksia).

Kohderyhmät

  • Hankkeen ensisijaisena kohderyhmänä on Savonlinnan ammatti- ja aikuisopiston opetushenkilöstö.
  • Hyödynsaajia ovat alueen yritykset, opiskelijat, ennakoinnin asiantuntijatoimijat ja kaikki toisen asteen koulutuksen toimijat.

Toimenpiteet

TP1. Työpajat/asiantuntijaprosessointi
Hankkeessa toteutetaan kuusi osallistavaa ennakointityöpajaa, joiden pääteema on: ”Mitä osaamista ja millaisia valmiuksia tulevaisuuden työelämä edellyttää”.

Menetelmä
Työskentelyssä hyödynnetään modernia mobiilia teknologiaa, erilaisia digitaalisia työvälineitä ja pilvipalveluja (jne.).
Työpajatyöskentely siis toimii paitsi tiedon kumuloimisen välineenä, niin se myös mallintaa menetelmällisesti että teknologisesti tulevaisuuden työelämän edellytyksiä. Tiimityötaidot korostuvat.

TP2. Oppimisympäristöanalyysi kartoittaa olemassa olevat työvälineet ja menetelmät.

Menetelmä
Projektihenkilö kartoittaa hankkeessa mukana olevien koulutusalojen oppimisen välineet ja ympäristöt.

Tuotos

TP3. Opiskelijoiden digitaidot ja välineet kysely kartoittaa nuorten arjessa ja oppimisessa hyödyntämiä medioita ja teknologioita, opiskelun ja vapaa-ajan verkostoja ja niiden sosiaalisuutta (kysely opiskelijoille).

Menetelmä
Työpajatyöskentelyssä (kesäkuun työpaja) tutkitaan kansallisia ja kansainvälisiä tutkimuksia/ mediabarometrejä nuorten suosimista mediapalveluista ja rakennetaan Samin nuorten digitaidot -kyselyn suuntaviivat. Kyselyn tavoitteena on tunnistaa nuorten digitaitoja (viestintä&vuorovaikutus, tuottaminen, tiimityöskentely, lähdekriittinen tiedonrakentaminen jne.), joita opetuksessa, oppimisessa ja osaamisen näyttämisessä voidaan tehokkaasti hyödyntää.

Tuotos

TP4. Ammatillisen opettajan uusi pedagogiikka (APE) – raportti, joka kokoaa prosessin tulokset yhteen ja luo perustan myös uusien työelämävalmiuksien pedagogiikan koulutukselle.