Mistä on kysymys?

art2

Mitä osaamista ja millaisia valmiuksia tulevaisuuden työelämä edellyttää ammattiin valmistuvilta nuorilta ja heitä kouluttavilta opettajilta?

Vuoteen 2020 mennessä työstä suurin osa tehdään verkostoissa, ja digitaalisia taitoja edellyttää 90 prosenttia työpaikoista. Vuonna 2030 työelämä on organisoitunut kauttaaltaan tiimipohjaiseksi. Nyt opintiellä olevista nuorista 65 prosenttia tulee rekrytoitumaan työhön, jota ei vielä ole olemassakaan.

Aducaten ja Samin yhteinen tavoite on toteuttaa alueella koulutus- ja osaamistarpeiden ennakointityö, joka tunnistaa, mitä osaamista ja millaisia valmiuksia tulevaisuuden työelämä edellyttää työelämään siirtyviltä nuorilta sekä heitä kouluttavilta opettajilta.

Aihetta tarkastellaan toimijoiden (opettajat/oppijat), toimintaympäristöjen (työ-/oppimisympäristöt) ja työn ja koulutusalojen näkökulmasta. Tarkastelut suuntautuvat sekä vallitsevaan nykytilanteeseen että ennakoitavaan tulevaisuuteen. Ennakointityöhön osallistuvat rinnakkain opetushenkilöstö ja työelämäedustajat sekä ”Digitaidot ja arjen välineet” -kyselyn kautta myös parhaillaan ammattiin opiskelevat nuoret.

Ennakointityöhön liittyen toteutetaan neljä (4) toimenpidettä (TP): TP1. Työpajat/asiantuntijaprosessointi, TP2. Oppimisympäristöanalyysi, TP3. Opiskelijoiden digitaitoihin ja –välineisiin liittyvä sähköinen kysely ja TP4. Ammatillisen opettajan uusi pedagogiikka – raportti, joka kokoaa toimenpiteissä syntyneet tulokset yhteen.

Työpajojen (6kpl) pääteema on ”Mitä osaamista ja millaisia valmiuksia tulevaisuuden työelämä edellyttää”. Kysymyksiä ratkaistaan tiimioppimisen osallistavalla menetelmällä, ja jokainen paja tuottaa päivän teemaan liittyen digitaalista aineistoa (tekstin lisäksi esim. erilaiset sosiaalisen median välineet, audiot, videot, kuvat jne.) sekä jatkotehtävän seuraavalle työpajalle. Työpajapäivän yhteenvedossa täydennetään tulosten levittämissuunnitelmaa. Lisäksi viimeinen eli kuudes työpaja laatii avoimen tehtävänannon: ”Miten prosessin tulisi jatkua omassa oppilaitoksessa?”.

Oppimisympäristöanalyysi ja opiskelijoiden digitaidot ja arjen välineet -kysely ovat sähköisessä muodossa, hankkeen alussa, toteutettavia kartoituksia, joiden tulokset käsitellään ja jatkotyöstetään omissa teematyöpajoissaan (TP1).

Jokaisesta toimenpiteestä (TP1-3) syntyy digitaalinen osatuotos, ja ne julkaistaan hankkeen blogissa sekä kootaan osaksi sähköistä Ammatillisen opettajan uusi pedagogiikka – raporttia (TP4).

Vaikka ennakointityö on paikallinen, niin sen tulokset ovat avoimesta työskentely- ja raportointitavasta johtuen ketterästi myös muiden koulutus- ja työorganisaatioiden hyödynnettävissä ja edelleen sähköisessä muodossa jaettavissa käynnissä olevan OPS-työn tueksi.

Ennakointityön tavoitteet

  • Tunnistaa, mitä osaamista ja millaisia valmiuksia tulevaisuuden työelämään siirtyvältä edellytetään,
  • Tunnistaa, millaisia oppijoita tulevaisuuden osaajat ovat,
  • Tunnistaa koulutuksen vallitseva pedagogiikka suhteessa digiajan tavoitteisiin sekä opetushenkilöstön osaamisen vahvuudet suhteessa tulevaisuuden työelämätarpeisiin,
  • Tunnistaa nykyisten oppimisympäristöjen suhde tulevaisuuden työelämän toimintaympäristöihin.

Saa kysyä: https://todaysmeet.com/Digiaika

Jätä kommentti